Een storm in oktober 1988 markeerde voor John van Halteren (tenor) een visionaire entree bij De Nationale Opera. Hij liep met een studievriend langs het operagebouw, keek gedecideerd naar binnen en zei: “Hier kom ik te werken!” Zoals een storm onzichtbaar maar voelbaar is, zo was dit innerlijk beeld van en voor hem zichtbaar onzichtbaar.
Zeven jaar later waren Moses und Aron en Die Meistersinger von Nürnberg de eerste producties van DNO waarin John participeerde. Het ensemble-zingen is voor hem een welbewuste keuze. Hij vindt het prachtig om in verbinding met de rest van het Koor van DNO gevarieerde muziek te kunnen realiseren.
John van Halteren-Dominguez studeerde aan De Universiteit van Amsterdam enige tijd theater- en muziekwetenschappen, naast een studie ”Klassiek solozang” aan Het Constantijn Huygens Conservatorium te Zwolle, alwaar hij in 1994 afstudeerde bij Jeanne Companjen. Hij nam o.a. deel aan Het Festival Oude Muziek, Het Dollard Festival, Festival te Watou, Het Euriade Festival te Aachen en Het Festival van Vlaanderen (Passion van Bach). John gaf concerten in België, Spanje, Duitsland, Zwitserland: Bachs Passionen, Cantates, Monteverdi’s Mariavespers, Haydns Missen, etc. Verder trad hij als solist op voor radio en televisie met Gregoriaans repertoire, De Valerius-Gedenckklanck en het Liedrepertoire (Poulenc, Escher, Schumann, Mompou, Britten).
Hiernaast verzorgde hij concerten met concertpianiste Ellen van Lelyveld. Zij gaven in De Rode Hoed te Amsterdam een recital voor schrijfster Hella S. Haasse. Ook vertolkte John oratorium en liederen in o.m. Het Concertgebouw te Amsterdam. John van Halteren-Dominguez werkte o.a. met Florian Heyerick, Edmondus Saveniers, Ivor Bolton, Marc Minkowski, Hartmut Haenchen en Reinbert de Leeuw.
John van Halteren verleende meerdere keren zijn medewerking aan concerten van Projectkoor Brandpunt (Crucufixion en Stabat Mater van Dvorak). Hij is een graag geziene solist.