Mariëtte van Berkum maakte vanaf 1992 deel uit van het ensemble Bamestra Nova, voor 2007 Poldervokaal geheten. Het ensemble bestond uit circa tien (semi-)professionele zangers en zangeressen en heeft een uiteenlopend repertoire van a cappella muziek uit de middeleeuwen en renaissance tot close Harmony en musical van deze eeuw.
Vanaf 1993 heeft Mariëtte als soliste meegewerkt aan verschillende concerten van koren waaronder het Westfries Mannenkoor. Tevens was zij één van de zangeressen van het aan dit koor verbonden gelegenheids-damesensemble Westfrisia. Grote operakoren, maar ook de Kerstsurprise van Bob Zimmermann stonden daarbij op het programma waarin zij vaak ook de alt-soli zong. Geregeld treed ze op met Anja van der Ploeg (organiste) waarbij veelal muziek van Bach wordt uitgevoerd.
Als alt-soliste heeft Mariëtte onder andere de Alt-rhapsodie van Brahms, de Petit Messe Solennelle van Rossini, het Geistliches Lied van Mendelssohn, gedichten van Revius op muziek van Jurriaan Andriessen, delen uit Orpheo et Euridice van von Gluck, Rejoice of the lamb, van Benjamin Britten, het Gloria van Vivaldi, de Stabat Mater van Pergolesi en de Matthäuspassion en de Christuspartij van het de Johannespassion van J.S. Bach met verschillende koren en begeleiding uitgevoerd. Vanaf 2008 tot 2017 maakte Mariëtte deel uit van het ensemble Voces Cyriaci van de RK kerk te Hoorn o.l.v. Mark Heerink. Ook heeft ze diverse malen in een klein ensemble meegewerkt aan kerkdiensten die vanuit de Friesche Kerk te Rome direct op de televisie uitgezonden werden.
Vanaf 2017 zingt Mariëtte bij het Nederlands Concert Koor dat geregeld in de grotere concertzalen optreed. Zo heeft ze meegewerkt aan de 8e Symphonie van Mahler, ein Deutsches Requiem van Brahms en de 9e Symponie van Beethoven uitgevoerd.
Mariëtte wordt gecoached door en studeert zij bij Maria Rondèl en Mieke van der Sluis.